-->
Luchthaven Oostende: belangrijker dan ooit
De voorbije weken hebben de Belgische regionale luchthavens eens te meer hun nut en belangrijkheid bewezen.
Dank zij de enorme inzet van alle luchthaven-medewerkers heeft de Luchthaven Oostende-Brugge niet in het minst het meest comfortabele alternatief geboden aan veel gedupeerde reizigers.
Dit tot grote tevredenheid van alle betrokkenen.
Dit alles heeft kunnen plaatsvinden zonder de minste hinder voor de Oostendse gemeenschap.
Integendeel, via diverse kanalen bereiken ons uitsluitend positieve reacties.
Namens de vereniging ‘Regionaal Platform Luchthaven Oostende vzw’ (www.replo.be) willen wij de luchthavendirectie en alle medewerkers van harte danken voor de enorme inzet en het door hen geleverde bewijs dat de luchthaven Oostende-Brugge een belangrijke rol speelt in het economisch, toeristisch, sociaal en maatschappelijk belang van onze regio.
Anderzijds wil de luchthavendirectie, nu de toestand zich stilaan normaliseert, van deze gelegenheid gebruik maken om alle buurtbewoners te bedanken voor hun geduld en medeleven gedurende de voorbije periode waarin drie tot viermaal meer vluchten per dag opereerden op de Oostendse luchthaven.
Tevens willen wij met dit bericht in primeur de resultaten van twee belangrijke studies met betrekking tot de werking van de luchthaven Oostende-Brugge in de aandacht te brengen.
De resultaten van deze studies werden voorgesteld naar aanleiding van het Milieu Overleg Orgaan dat begin deze week op de luchthaven van Oostende plaatsvond:
1. Studie uitgevoerd door Olfascan ‘Beperkte monitoring van geur en VOS (Vluchtige Organische Stoffen) rond de luchthaven Oostende-Brugge’, conclusie:
Op basis van de voorliggende resultaten kan geconcludeerd worden dat de geur- en VOS impact rond de luchthaven Oostende-Brugge binnen aanvaardbare grenzen ligt.
De waarnemings- en hinderpercentages, berekend uit de geurdagboeken zijn relatief laag.
De gemeten VOS-concentraties zijn laag en er zijn geen normoverschrijdingen.
De huidige reeds genomen maatregelen worden door de luchthaven strikt opgevolgd.
Bijgevolg is het niet nodig een uitgebreide studie uit te voeren en een actieplan met bijkomende milderende maatregelen op te stellen.
2. Studie uitgevoerd door de KU Leuven ‘Geluidscontouren voor de luchthaven Oostende-Brugge, Jaar 2015’, conclusie:
Het aantal potentieel sterk gehinderden kwam in het jaar 2015 op het laagste niveau sinds het jaar 2000.
Hiermee blijft het aantal sterk gehinderden ook voor het jaar 2015 ruim binnen de grens van de milieuvergunning, die maximaal 2.700 potentieel sterk gehinderden toelaat (berekend op basis van LDN en met de bevolkingscijfers van het jaar 2001).
Slotconclusie: De Luchthaven van Oostende: schoner dan ooit!